وقتی بعد از ظهر به خیابان‌های شهر می‌رویم می بینیم که عده ای با حیوان خانگی خود برای پیاده روی بیرون آمده‌اند. وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا حیوانات را برای همراهی خود انتخاب کرده اند معمولا‌می‌گویند:<خیلی از حیوانات بدون آنکه مشکلی برای تو ایجاد کنند، می‌توانند در کنار تو زندگی کنند، سال ها با او زندگی می‌کنی در حالی که هیچ آزاری به تو نرسانده و همین کافی است. 

همین افراد به دلیل علاقه زیادی که به حیوان خود دارند اصلاً تصور نمی کنند که این حیوان می تواند آنها را به بیماری مبتلا کند و همین موضوع موجب می‌شود تا بر تعداد افرادی که بر اثر بیماری‌های عفونی منتقله از حیوانات راهی بیمارستان شده‌اند، افزوده شود. بیماری‌هایی که از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شوند، بسته به نوع حیوان متفاوت هستند و به شکل‌های گوناگونی می‌توانند در بدن تظاهر کنند. 
یکی از شایع ترین بیماری هایی که تقریباً همه با آن آشنایی دارند، بیماری‌هاری است. این بیماری برخلاف تصور همه که راه انتقال آن‌را از طریق گاز گرفتن سگ می‌دانند، از هر حیوانی می تواند منتقل شود، یعنی از هر حیوان چهارپای پستانداری حتی اسب، قاطر و خفاش. راه انتقال این بیماری تماس بدن (تماس بزاق با زخم و یا مخاطات بدن فرد) با بزاق دهان حیوانی است که به ویروس این بیماری آلوده شده. 
لازم نیست فرد دچار گاز گرفتگی شدیدی شود تا هاری بگیرد زیرا حتی لیسیدن پوست فردی که دچار زخم شده، نیز کافی است. این بیماری در صورت بروز 100در صد کشنده است زیرا عامل بیماری موجب عفونت مغز شده و فرد را به سرعت از پا در می‌آورد. بسیاری تصور می کنند وقتی حیوانی به هاری مبتلا می‌شود می‌توانند کاملاً تشخیص دهند زیرا به نظر آنها، حیوان به شدت وحشی می‌شود، اما در بسیاری از موارد حیوان بسیار سر به‌زیر و مطیع شده به طوری که موجب تعجب صاحبش می‌شود، در این حیوانات نیز احتمال ابتلا به هاری وجود دارد. 
از این رو توصیه می‌شود، صاحبان این حیوانات حتماً به برنامه واکسیناسیون حیوان خود دقت کنند زیرا جدی نگرفتن این مهم به قیمت جانشان تمام می شود. در صورتی که به هر دلیلی فرد مورد گزش حیوانی قرار گیرد، برای اطمینان بیشتر نباید تعلل به خرج داد و باید هر چه سریعتر به مراکزی که در زمینه بیماری‌های عفونی فعالیت دارند، مراجعه کرد نظیر انستیتو پاستور. اگر به موقع فرد مراجعه کند ایمونوگلوبولین خاصی به فاصله آن هم 5 بار تزریق شده تا خطر برطرف شود اما اگر فرد دیر مراجعه کرده باشد مثلاً گزش شب اتفاق افتاده و فرد فردا صبح مراجعه کند، ممکن است کار از کار بگذرد.