دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است.روغن دانه‌های چیا تشکیل شده است از حدود ۵۵ درصد امگا ۳، هجده درصد امگا ۶، حدود شش درصد امگا ۹ و حدود ۱۰ درصد چربی‌های اشباع شده.اگر برای تأمین امگا ۳ مورد نیاز بدن خود از ماهی و روغن ماهی استفاده می کنید ولی نگران فلزات سنگین سمی ماهی هستید و بو و مزه ماهی برای شما خوشآیند نیست می توانید از دانه چیا به عنوان منبع گیاهی امگا ۳ استفاده کنید.
چیا گیاهی است یک‌ساله از خانواده نعناعیان. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می‌کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

 

گیاه چیا

به طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی‌متر. دانه‌های چیا در رنگ‌های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ نیز یافت می‌شوند. دانه‌های چیا آبدوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.

 

دانه چیا

تفاوت دانه چیا و تخم شربتی

درایران اغلب دانه ی چیا با بذر ریحان و تخم شربتی اشتباه گرفته میشود در حالی که هر سه متفاوت از یگدیگرند.دانه‌های چیا با تخم شربتی و بذر گیاه ریحان تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی‌های خنک برای بر طرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می‌شود. گاهی تخم شربتی به اشتباه به عنوان دانه‌های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا خواص مربوط به دانه‌های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می‌شود که درست نیست.
تنها شباهت چیا سید با تخم شربتی لعابدار شدن هر دو است (دارای موسیلاژ می‌باشند) ، ولی مهم خواص دانه‌ها است که با هم فرق دارند.همچنین باید توجه داشت که طعم دانه چیا و دانه ریحان به هم نزدیک است ولی چیا، از خانواده نعناع و تخم شربتی از خانواه ریحان هستش!

 

خواص دانه چیا

دانه های چیا و آب، ژله ای شده و در معده هم حجم بیشتری می گیره. با مصرف روزانه تخم چیا احساس سیری داری و نمی تونی زیاد غذا بخوری! همیشه سیر هستی و ویتامین های لازم را هم دریافت می کنی! به زودی از چربی های اضافی خلاص میشی ارزش امتحان کردن را داره.
خواص آنتی اکسیدانی داره و برای سلامتی و زیبایی پوست بسیار مفیده! آنتی اکسیدان از سرطان جلوگیری می کنه و پیری را به تاخیر میندازه! تحقیقات بر روی دانه جادویی چیا و پیشگیری ازخطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ،دیابت نوع ۲ ، تری گلیسیرید، فشار خون و دیابت نتایج خوبی داشته ولی نیازمند تحقیقات بیشتری هست.خواص چیا سید بسیار بیش از اینهاست و میشه اونو با جینسنگ مقایسه کرد.
دانه‌‏های چیا نه تنها منبع فوق العاده برای مواد معدنی مهمی چون آهن و کلسیم در نظر گرفته می‌‏شوند، بلکه دارای مقادیر زیادی منیزیم و منگنز نیز هستند. ممکن است در باره تاثیر این عناصر شنیده باشید. ولی اگر بدانید که منیزیم و منگنز چه تاثیر قابل توجهی در توانایی کارکرد شما در طی ورزش دارند حتما متعجب خواهید شد.

منیزیم تاثیر مستقیم در واکنش آنزیم‌‏ها دارد به خصوص آنهایی که در انقباض ماهیچه‌‏ها، سنتز پروتئین و تولید انرژی درگیر هستند. منیزیم همچنین تاثیر مثبتی در میزان و راحتی خواب شما دارد.

منگنز نقش مهمی در کنترل قند خون، متابولیسم پروتیین و کربوهیدرات و به خصوص در تولید و فعالیت آنزیم‌‏هایی که مسئول انجام ‫گلوکونئوژنز هستند دارد. ‫گلوکونئوژنز عبارت است ازساخت گلوگز از منابع غیر کربوهیدراتی؛ این روش تولید سوخت زمانی اهمیت پیدا می‌‏کند که زمان ورزش شما افزایش پیدا می‌‏کند و ذخایر گلیکوژنی شما به انتها می‌‏رسد.

اینها دلایلی بود که چرا ما به توصیه می کنیم حتما دانه های‌‏چیا را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

مصرف دانه چیا

دانه چیا
دانه چیا

تخم چیا را میتونید به هر چیزی که بخواهید اضافه کنید و بخورید مثلا دانه های چیا را خام به نوشیدنی دلخواهتون اضافه کنید و بنوشید. به کیک، فرنی، پودینگ، سوپ و غذاهای پختنی هم میشه اضافه کرد! حتی میتونید این دانه های ژله ای را به مربا و دسر دلخواهت هم اضافه کنید با ماست و سالاد هم خوشمزه میشه. نوشیدنیهای سالم با چیا را هم می تونید در برنامه غذاییت وارد کنید.
تخم چیا خشک ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﻻﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ.
تخم چیا خشک را روی غذاهایی مانند سیب زمینی پخته، ماست، سوپ و … بریزید و میل کنید.
تخم چیا ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ آش ها ﻭ ﯾﺎ ﺳﻮﭖ ﻫﺎ ﺑﯿﻔﺰﺍﯾﯿﺪ.
تخم چیا ﺭﺍ روی غلات صبحانه بپاشید و میل کنید.
انواع پودینگ صبحانه را با تخم چیا تهیه کنید.
تخم چیا ﺭﺍ ﺑا ﮔﻮﺟﻪ ﻓﺮﻧﮕﯽ و ادویه های مخصوص مخلوط کرده و یک ﺳﺲ عالی تهیه کنید.
تخم چیا ﺭﺍ ﺑﻪ مواد کتلت،کوکو و برگر اضافه کنید.
تخم چیا ﺭﺍ می توانید به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده کنید. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.
تخم چیا را به بطری آب و یا نوشیدنی های ورزش اضافه کنید و قبل از تمرین یا بازی های ورزشی میل کنید.
نکته: اگر دانه های چیا را به صورت خشک میل می کنید،حتماً بعد از آن آب فراوان بنوشید.

روش های کاهش وزن با دانه چیا عبارتند از:

تخم چیا را درست قبل از غذا میل کنید تا حس سیری در شما به وجود آورد.
تخم چیا را با مواد غذایی دیگر مخلوط کنید تا بخشی از حجم غذای شما را پر کند.
تخم چیا را در یک بطری آب بریزید و در طول روز به صورت مرتب بنوشید.
تخم چیا را به صورت منظم در وعده صبحانه میل کنید.

 

تأثیرات بر روی پوست و رشد ناخن:

چیا سرشار از امگا ۳ و همچنین کلسیم، بور و بسیاری از آنتی اکسیدان ها است که کمک به ایجاد پوست سالم، مرطوب و عاری از بیماری می کند. همچنین باعث رشد سریع تر ناخن ها می شود.

میزان مصرف:

میزان مصرف متعارف و توصیه شده دانه‌های چیا برای بزرگسالان ۲۰گرم (یک و نیم قاشق غذا خوری) و دو بار در روز می‌باشد.
افراد در سنین بین ۱۰-۱۸ سال می توانند حدود ۱۰ گرم چیا سید هر روز مصرف کنند.
کودکان زیر ۱۰ سال نباید بیش از ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا در روز مصرف کنند.
اما اول باید طرز به عمل آوردن دانه چیا رو یاد بگیرین :

آب رو داغ کنید و حدود ۳ قاشق چایخوری دانه چیا رو داخل یک لیوان آب داغ بریزید و همش بزنید وقتی خوب تخم چیا بزرگ شد و آب رو جذب کرد لیوان رو داخل یخچال بذارید و اجازه بدین یک روز داخل یخچال بمونه. روز بعد تخم چیا و آب میوه مورد نظر رو داخل مخلوط کن بریزید و خوب با هم قاطی کنین. دقیقاً مثل آب میوه های دانه چیا دار که تو فروشگاه ها میفروشن میشه.

قیمت دانه چیا

قیمت دانه های چیا در حدود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می باشد و در بسته های ۲۵۰ گرمی هم میتوانید حدود ۲۵ هزار تومان تهیه کنید

 

 

سویق هفت جوانه

 

اگر مقدار زیادی دانه چیا مصرف کنیم چه عوارضی دارد؟

اگر بیشتر از تحمل بدنتان چیا مصرف کنید ممکن است احساس نفخ داشته باشید یا اسهال خفیف بگیرید

آیا ممکن است نسبت به چیا حساسیت داشته باشیم ؟

حساسیت به چیا بسیار نادر است اما بههرحال احتمال دارد.افرادی که نسبت به کنجد یا دانه خردل یا مریم گلی حساسیت دارند بیشتر مواظب باشند.

چه چیزهایی در دانه چیا وجود دارد؟

ویتامین های اصلی مثل:آ ، ب۱ (تیامین) ، ب۲ (ریبوفلاوین) ، C (اسید اسکوربیک) ، E ، کولین و فولات (اسیدفولیک). Chia همچنین حاوی ویتامین های B3 ، B5 ، B6 ، B15 ، B17 ، D ، K ، اینوزیتول و PABA است. مواد معدنی اصلی بور ، کلسیم ، مس ، ید ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، فسفر ، پتاسیم ، سیلیکون ، سدیم ، استرانسیوم ، گوگرد و روی هستند. همچنین دارای آمیلوز و الکترولیت زیادی است. و همچنین حاوی ۱۸ از ۲۲ اسید آمینه ، از جمله ۹ اسید آمینه ضروری است.

من دارو مصرف میکنم آیا میتوانم دانه چیا مصرف کنم؟

بستگی به نوع داروی شما دارد . بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید.