شاید هیچ کس نتواند در سالهای جوانی از لکه های جوش صورت در امان بماند . تخمین زده شده است که 70 درصد جوانان در هر زمان به میزان قابل توجهی دچار آکنه می شوند آکنه به قدری متداول است که برخی از پزشکان تصور می کنند برخی از رشد جسمی انسان است آکنه نوعی شایعه پوستی می باشد و معمولاً از سنین 13 الی 27 سالگی در جوانان ظهور می کند و تا سی سالگی ادامه دارد .

انواع آکنه :

1-آکنه خفیف :

این نوع آکنه متداول ترین نوع آکنه است و در حقیقت بیشتر افراد در طی دوران جوانی مبتلا به این نوع آکنه می شوند به همین دلیل است که نام جوش جوانی یا جوش غرور به آن داده اند معمولاً تعداد زیادی جوشهای متورم ، جوشهای چرکی و جوشهای سرسیاه روی پوستهای چرب ظاهر 
می شوند متداول ترین محل جوشها روی پیشانی ، چانه و آرواره پائین است . این نوع آکنه هیچگونه ناراحتی یا مداخله ای در کار افراد نخواهد داشت . تشکیل جوشگاه (اسکار) هم همیشگی نیست و فقط گاهی ممکن است پس از ناپدید شدن جوش چند فرو رفتگی باقی بماند .

2- آکنه متوسط :

حدود 10% افراد دچار آکنه متوسط می شوند در نوع آکنه متوسط تعداد جوشهای متورم بیشتر از جوشهای سطحی آکنه است که تمایل به بزرگ شدن دارند و گاهی این جوشهای متورم و غیر چرکی به جوشهای متورم و چرکی تبدیل می شوند .

آکنه متوسط مانند انواع دیگر آکنه در زمستان ها شدت می گیرد و در تابستان از شدت آن کاسته 
می شود که عمدتاً به خاطر تغییر ها و شاید استفاده از لباسهای سبک تر باشد این نوع آکنه در سنین 18 تا 20 سالگی گسترش می یابد و عمدتاً جوشگاه یا اسکار زیادی بر جای نمی گذارد و اگر جوشها را فشار ندهیم یا آنها را از جا نکنیم پوست کاملاً سالم و طبیعی می ماند .

3-آکنه شدید :

درصد بسیار کمی از افراد آکنه ای دچار آکنه شدید می شوند و تعداد آنها از 2 تا 3 درصد تجاوز نمی کند تنها اختلاف بین این نوع آکنه و آکنه متوسط این است که جوشها زیادتر و مقاومتر و به نواحی بیشتر بدن از قبیل وسط و حتی پائین پشت تا بالای بازوها گسترش می یابند.

مردان جوان بیشتر از زنان دچار آکنه شدید می شوند برای جوانانی که در مشاغل سخت فعالیت 
می کنند به خاطر فعالیتهای سنگین بدنی و عرق فراوان مشکلات بیشتری فراهم می آید .

جوشها همانند آکنه متوسط در فصل تابستان بهبود می یابد تعداد جوشگاهها (اسکارها ) که بر جای می ماند کاملاً به نوع درمان ، کندن جوشها ، فشار دادن و خاراندن آن بستگی دارد .

عواملی که در ایجاد آکنه دخالت دارند ، عبارتند از :

سن : این عارضه بیشتر در سنین جوانی و بلوغ دیده می شود .

نژاد : آکنه در همه نژادها دیده می شود .

-ارث : عوامل ژنتیک می تواند در ایجاد آکنه موثر باشند .

تغذیه : گر چه در ایجاد آکنه عوامل دیگر تاثیر بیشتری دارند ولی عده ای از متخصصین برآنند که استفاده از موادی مانند آجیل ، شکلات و چاشنی ها باعث تحریک و فعالیت غدد چربی شده و می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند .

عوامل آندوکرین : هورمون تستوسترون (هورمون مردانه ) عاملی است که باعث تحریک ترشح غدد چربی پوست شده و این چربی های اضافی منافذ پوست را می بندند و در نتیجه آکنه به وجود می آید به همین دلیل پسران دچار آکنه شدیدتر می شوند .

نابسامانی های روانی : آکنه در افرادی که به طور مکرر دچار استرس و اضطراب می باشند بیشتر از کسانی که از یک روحیه آرام برخوردارند ، دیده شده است .

عدم رعایت اصول بهداشت فردی معمولاً در ایجاد آکنه موثر است .

آب و هوا : آب وهوا تا حدودی بر آکنه اثر می گذارد و معمولاً در هوای سرد شخص بیشتر دچار ناراحتی آکنه می گردد تا هوای گرم . آکنه در تابستان قدری بهبود می یابد این بهبود نسبی شاید به خاطر اثر آفتاب بر پوست باشد اما هوای خیی گرم و مرطوب آکنه را بدتر می کند . عوامل شیمیایی و استفاده از برخی داروها نیز در ایجاد آکنه نقش دارند .

شغل : بعضی مشاغل موجب تشدید آکنه می شوند . مثلاً کوره پزها و نانواها ، هنگام کار کردن گرمشان می شود و عرق می کنند و مجرای پیاز مو بسته می شود و سبب تشدید آکنه می گردد.

رعایت نکات بهداشتی و درمان آکنه

1-جوشها را فشار ندهید و نترکانید زیرا در غیر این صورت باکتریهای درون جوشها به افتهای مجاور رانده می شوند و در نتیجه آکنه به اطراف پراکنده می گردد و تعداد جوشها زیاد می شود .

جوشهایی که روی بینی و اطراف لب بالایی هستند خطرناکتر از جوشهای سایر نقاط هستند زیرا اعصاب این نواحی مستقیماً به مغز می روند پس هرگز جوشهای این قسمت از صورت را فشار ندهید زیرا امکان دارد ه مغزتان صدمه ای وارد شود .

2- صورت را مرتب با آب و صابون طبی بشوئید شستشوی صورت باید به نرمی انجام شود هنگام شستشو کمی هم پوست را ماساژ دهید تا جریان خون در پوست شما بهتر انجام شود پس از آب کشیدن پوست آن را با حوله آبگیری کنید و هرگز حوله را روی پوست نکشید .

3- بهتر است که نقاط آکنه ای از تحریکات پارچه های پشمی زبر یا پارچه هایی که مواد ترکیبی خشن دارند دور نگه داشته شوند و اگر کسی مستعد آکنه باشد باید از پوشیدن لباسهای تنگ و همچنین دارای یقه های تنگ و تحریک کننده اجتناب نماید .

4- به اندازه کافی استراحت کنید . ورزش را فراموش نکنید بکوشید تا از آرامش کافی برخوردار باشید و 
حتی الامکان از نگرانی و اضطراب پرهیز نمایید.

5-گرما و فضای روغنی و بخار دار آکنه را بدتر می کند لذا باید تا جایی که ممکن است از کار کردن در چنین محیط هایی اجتناب ورزید .

6- اگر جوش می ترکد اطراف آن را با آب گرم و صابون بشوئید و به خوبی خشک کنید سپس با الکل محل مزبور را ضد عفونی کنید .

7- استفاده از ویتامین آ برای درمان آکنه اثرات بسیار خوبی دارد این ویتامین در جگر ، گل کلم ، هویج ، گوجه فرنگی ، طالبی ، زردآلو و سبزیها به وفور یافت می شود .

8- هر روز یک یا دو لیوان آب سیب با آب هویج بخورید و مصرف سبزیهایی مانند کاهو ، کرفس ، شاهی ، ریواس ، کنگر و میوه هایی همچون آلو ، پرتقال در طراوت و شادابی و لطافت پوست تاثیر داشته و در رفع عارضه جوش صورت بسیار موثر است .

9- تراشیدن ریش مخصوصاً در نواحی چانه آکنه را بدتر و پوست صورت حساس تر می کند هر گاه جوشهای جوانی بسیار شدید ، زیاد باشند باید از تراشیدن ریش جداً خودداری کرد تا وقتی جوشها بهبود یابند در تراشیدن ریش تفاوت چندانی بین خودتراش معمولی و ماشین برقی وجود ندارد ولی در صورت لزوم چون پوست در اثر آکنه متورم است از ماشین برقی استفاده شود .

10- لوازم آرایش و کرمهای مرطوب کننده آکنه را شدیدتر می کد به خصوص اگر پوست با کرمهای چرب و سنگینی پوشانده شود حتی الامکان سعی کنید از این مواد کمتر استفاده کنید .

11- کاملاً مراقب رژیم غذایی خود باشید و از خوردن انواع شیرینی و ادویه تا حد امکان خودداری نمائید