بهداشت مدارس

رسانه تخصصی بهداشت مخصوص دبیران , اولیا و دانش آموزان

بهداشت مدارس

رسانه تخصصی بهداشت مخصوص دبیران , اولیا و دانش آموزان

بهداشت مدارس
مطالب بهداشت مدارس از دیدگان متخصص برای دبیران , اولیا و دانش آموزان و عموم
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲ ق.ظ

تغذیه در دوران کودکی

تغذیه در دوران کودکی

دانش امروز نشان داده است که زمینه بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، برخی از سرطان ها،دیابت و غیره در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد. بنابراین با تغذیه صحیح در این دوران می توان ازبروز این بیماری ها در آینده خودداری کنیم.

پس نکات زیر را به خاطر بسپاریم:

الف)  مصرف صبحانه را فراموش نکنید (اول صبحانه ، بعد مدرسه).

نخوردن صبحانه می تواند قدرت یادگیری، خلاقیت،ابتکار و قدرت تمرکز حواس  را کاهش داده، در نتیجه سبب افت تحصیلی شما شود. بعلاوه نخوردن صبحانه در صورتی که به شکل یک عادت درآید موجب کمبود دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما می شود. برای این که شما دانش آموزان  اشتهای کافی برای خوردن داشته باشید:

1- شام را در ساعات ابتدایی شب صرف کنید

2- شب ها به موقع بخوابید تا صبح زودتر بیدار شوید.

3- ورزش و نرمش صبحگاهی را فراموش نکنید.

نان و پنیر و مغز گردو، نان و تخم مرغ، نان و کره و عسل همراه با یک لیوان شیر، حلیم، عدسی، شیر برنج، فرنی و .... صبحانه های مناسبی برای شما دانش آموزان هستند.                                        1

ب) از مصرف پفک بپرهیزید

برای تهیه پفک پودر ذرت در حرارت بسیار بالا قرار می گیرد تا به صورت حجیم درآید. روغن موجود در تهیه پفک در حرارت بالا می سوزد و تولید ماده ای سرطان زا به نام پراکسید می کند. میزان این مواد سرطان زا در شرایط نامطلوب نگهداری زیادتر می شود. به عنوان مثال نگهداری بسته های شفاف در مقابل نور خورشید یا در جای گرم در مغازه ها، که خوردن آن بالاتر از حد مجاز، سلامتی انسان را به خطر می اندازد، از طرفی دیگر میزان زیاد نمک موجود در پفک احتمال ابتلابه فشار خون و بیماری های قلبی  عروقی به خصوص در بزرگسالی را افزایش می دهد.

از مضرات دیگر مصرف پفک احساس سیری و بی اشتهایی بعد از مصرف آن است. زیرا به دلیل شوری میل به نوشیدن آب افزایش پیدا می کند. با خوردن آب زیاد معده شما پر شده و احساس سیری می کنید در نتیجه شما با مصرف یک ماده غذایی بی خاصیت و فاقد ارز ش غذایی سیر می شوید و دیگر اشتهایی به خوردن مواد مغذی که برای سلامت و رشد شما ضروریست پیدا نمی کنید.

ج) از مصرف چیپس به شدت خودداری کنید.

زیرا در تهیه چیپس از روغنی استفاده می شود که چند بار استفاده شده است. در اثر استفاده زیاد این روغن می سوزد و تولید مواد سرطان زا می کند.بعلاوه چیپس مانند پفک بسیار شور است و برای سلامتی شما مضر است. شما می توانید در منزل خود با کمک اولیا چیپس سالم و بی خطر درست کنید.برای این کار پس از شستن، پوست سیب زمینی ها را کنده و آنها را خرد نمایید سپس در روغن مخصوص سرخ کردن سرخ نمایید و به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کنید. به جای مصرف چیپس و پفک از میان وعده های مناسب برای زنگ تفریح استفاده کنید. خوراکی هایی مانند

1 - انواع میوه جات و سبزیجات، سیب  نارنگی  موز  پرتقال هویج  و .....

 انواع خشکبار، نخودچی  کشمش  توت خشک  انجیر  برگه زرآلو و هلو  خرما و...

 انواع مغزها، گردو  بادام  فندق پسته  بادام زمینی و ...

  شیر و خرما  شیر و کیک  شیر وبیسکویت.

د) نوشابه های گازدار دشمن استخوان های شما هستند.

از مصرف نوشابه های گازدار بپرهیزید زیرا این نوشابه ها فاقد ارزش غذایی هستند و مقادیر زیادی قند دارندکه مصرف زیاد آن می تواند موجب چاقی شده و احتمال ابتلای شما به بیماری دیابت ، در دوران بزرگسالی را افزایش می دهد. بعلاوه مصرف نوشابه های گازدار در بدن موجب کمبود کلسیم می شود. کمبود کلسیم در یدن می تواند موجب کاهش رشد استخوان ها و خراب شدن دندان ها شود. و در بزرگسالی فردرا به پوکی استخوان مبتلا نماید. به جای نوشابه های گازدار از دوغ، شیر، آبمیوه های طبیعی و شربت های خانگی کم شیرین استفاده نمایید.

ه ) مصرف روزانه سوسیس و کالباس به علت مواد افزودنی موجود در آن ( خصوصا نیتریت) که سرطان زاست  و سلامت انسان را بهخطر می اندازد.

به جای مصرف سوسیس و کالباس می توانید از ساندویچ های مرغ، تخم مرغ، همبرگرهای خانگی، ماکارونی و همچنین لوبیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی