بهداشت مدارس

رسانه تخصصی بهداشت مخصوص دبیران , اولیا و دانش آموزان

بهداشت مدارس

رسانه تخصصی بهداشت مخصوص دبیران , اولیا و دانش آموزان

بهداشت مدارس
مطالب بهداشت مدارس از دیدگان متخصص برای دبیران , اولیا و دانش آموزان و عموم
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۲۵ ب.ظ

چگونه قد بلند شویم!

چگونه قد بلند شویم!

قد بلند بودن مزایایی از جمله افزایش موقعیتهای اجتماعی خوب را به دنبال دارد. اگرچه اندازه ی قد افراد به مسائل ژنتیکی بستگی دارد اما روش هایی جهت افزایش قد کودکان وجود دارد. زمانی که رشد بدن متوقف شود دیگر راهی برای افزایش قد نیست. در کودکان و نوجوانان افزایش ترشح هورمون رشد (HGH) سبب افزایش قد می شود. خوردن برخی مواد غذایی باعث تحریک و افزایش ترشح هورمون رشد در بدن انسان می شود. پس کدام مواد غذایی باعث افزایش ترشح هورمون رشد می شوند؟ با مزقون همراه باشید تا با هم راه های چگونه قد بلند شویم را بررسی کنیم.

۱. ملاتونین

ملاتونین

قبل از خواب آناناس بخورید. آناناس حاوی سروتونین است. سروتونین هورمونی است که باعث تولید ملاتونین می شود. ملاتونین باعث می شود که خواب راحتی داشته و هورمون رشد بیشتر ترشح شود. سایر مواد غذایی غنی از ملاتونین شامل گیلاس، بادام زمینی، ذرت، مارچوبه، گوجه، انگور، انار، زیتون، کلم بروکلی، خیار، برنج، جو، جو دوسر، گردو، تخم کدو، تخمه ی آفتاب گردان، و بذر کتان می شود. این مواد غذایی برای بدن نیز مفید هستند. به خاطر داشته باشید که آجیل ها حاوی چربی های سالم زیادی هستند بنابراین در مصرف آن ها زیاده روی نکنید تا افزایش قد داشته باشید.

۲. آرژنین

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

آرژنین یکی از آمینو اسیدهاست که باعث افزایش ترشح هورمون رشد می شود. طبق مطالعات انجام شده هر فرد روزانه ۱۵ تا ۲۰ گرم آرژنین نیاز دارد. این میزان بسیار کم است پس در انتخاب غذایتان دقت کنید. گوشت سینه ی بوقلمون غنی ترین منبع آرژنین است که حاوی ۱۶ گرم از این ماده ی ارزشمند می باشد. ران خوک، مرغ، تخم کدو، دانه ی سویا و بادام زمینی از سایر منابع غنی آرژنین هستند. برای آنکه دچار اضافه وزن نشوید، می توانید از مکمل های غذایی برای دریافت آرژنین استفاده کنید.

حتما بخوانید:  چگونه حساب کاربری در توییتر باز کنیم

۳. پروتئین

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

پروتئین از فاکتورهای اصلی رشد شناخته می شود. آمینواسید موجود در پروتئین در شکل گیری تمام اندام های بدن و استخوان ها نقش مهمی دارد. مصرف گوشت قرمز، نارگیل، مرغ محلی و تخم مرغ حاوی امگا۳ مصرف کنید. پروتئین های گیاهی به اندازه ی پروتئین های گوشتی سالم هستند. بنابراین نگران کوتاهی قد کودکان گیاه خوار نشوید.

۴. ویتامین D

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

بدن برای حفظ سلامت استخوان ها به ویتامین D نیاز دارد. ما باید ویتامین D رااز منابع خاصی از جمله نورخورشید دریافت کنیم. ویتامین D برای سلامتی بدن بسیار مهم است. مصرف تن ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، شیر، جگر، پنیر و زرده ی تخم مرغ را فراموش نکنید. بدون مشورت پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده نکنید چون ممکن است ویتامین D به بدنتان آسیب برساند. نباید میزان بیشتر جذب ویتامین D از طریق خوردن مواد غذایی اتفاق بیوفتد. ویتامین D از بدن در برابر سرطان، فشارخون بالا و دیابت نوع ۱ محافظت می کند. کمبود این ویتامین منجر به نرمی استخوان ها می گردد.

۵. کلسیم

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

کلسیم در افزایش قد نقش مهمی دارد. کلسیم ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی استخوان ها و دندان هاست و سبب ایجاد ارتباط مابین مغز و دیگر اندام های بدن می شود. بدن برای کنترل انقباضات ماهیچه ای از کلسیم استفاده می کند از این رو وجود کلسیم برای قلب بسیار مهم است. عمل جذب کلسیم بدون وجود ویتامین به خوبی انجام نخواهد شد. شیر غنی شده با ویتامین D، ماست، آجیل ها و دانه ها، لوبیا، سبزیجات برگ شکل به رنگ سبز تیره و ساردین منابع غنی کلسیم هستند.

۶. منیزیم

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

بدن به منظور ترکیب بهتر ویتامین D و کلسیم به منیزیم نیاز دارد. اگر غذاهای غنی از ویتامین D و کلسیم مصرف می کنید مطمئن باشید که غذاهای حاوی منیزیم نیز مصرف کنید. منابع غنی منیزیم عبارتند از شکلات تلخ، آووکادو، آجیل ها، ماهی سالمون و حبوباتی نظیر عدس. منیزیم هم چنین باعث ایجاد تعادل فشارخون و ضربان قلب نیز می شود. حتی اگر قدتان بلندتر نشود، بدنتان سالم تر می شود.

حتما بخوانید:  10 محصول محبوب که به طور اتفاقی کشف شد

۷. شکلات خام

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

شکلات خام مشابه شکلات تلخ است با این تفاوت که شکلات خام گرما ندیده است. شکلات تلخ برای بدن بسیار مفید است. شکلات خام حتی بهتر از شکلات تلخ است. شکلات خام حاوی آنزیم هایی است. شکلات خام قند کمتری دارد و شیر در آن آمیخته نشده است. شکلات با تحریک غده ی هیپوفیز سبب افزایش ترشح هورمون رشد می شود. شکلات خام حاوی تریپتوفان نیز هست. که در نهایت این آمینو اسید به ملاتونین تبدیل می شود. ملاتونین منجر به داشتن خوابی آرام و افزایش ترشح هورمون رشد می گردد.

۸. روغن نارگیل

Coconut-Oil

یکی از عوامل افزایش ترشح هورمون رشد کاهش وزن است. پخت و پز با روغن نارگیل و یا افزودن آن به نوشیدنی ها در چربی سوزی به بدن کمک می کند. نارگیل یک چربی اشباع شده مثل گوشت قرمز است اما چون تری گلیسیرید کمتری دارد برای بدن مفیدتر است. در کل چربی هایی که ترکیب ساده تری دارند برای کاهش وزن مناسب تر هستند.

۹. ویتامین C

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

اگر می خواهید که استخوان های سالمی در بدنتان پرورش دهید ویتامین c مصرف کنید. بدن برای ساخت کلاژن از ویتامین c استفاده می کند. کلاژن از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ی استخوان ها و غضروف ها است. پستانداران تنها موجوداتی هستند که نمی توانند ویتامین c را در بدنشان تولید کنند. از این رو مواد غذایی حاوی ویتامین c استفاده کنید. پرتغال، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، کیوی و طالبی منابع غنی ویتامین c هستند. به یاد داشته باشید که مصرف مواد غذایی تازه بهتر از کنسروها و نوشیدنی های آماده است. با مصرف مواد غذایی تازه شکر کمتری وارد بدن شده و مواد مغذی سالم تری دریافت می کنید.

حتما بخوانید:  آنچه نباید در دوران آنفولانزا خورد!

۱۰. آهن

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

آهن بخش اعظم تشکیل دهنده ی گلبول های قرمز خون را تشکیل می دهد. بدن به منظور جا به جایی اکسیژن از آهن استفاده می کند. اگر می خواهید قد بلندتری داشته باشید اکسیژن بدنتان را تامین کنید. قبل از مصرف مکمل های آهن با پزشک خود مشورت کنید. مردها می توانند بیش از میزان مورد نیاز آهن دریافت کنند. زنان نیز در دوران قاعدگی مشکلی با جذب آهن زیاد ندارند. مصرف غذاهای پر آهن مشکلی برای بدن به وجود نمی آورند. حلزون صدف دار، اسفناج، حبوبات، گوشت قرمز و کوینولا منابع غنی آهن هستند.

۱۱. گلوتامین

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

گلوتامین آمینو اسیدی است که برای ساخت پروتئین استفاده می شود. معمولا در بدن به مقدار کافی گلوتامین وجود دارد مگر آنکه بدن تحت فشار قرار گیرد. تحقیقات حاکی از آن است که ۲ گرم گلوتامین می تواند ترشح هورمون رشد را افزایش دهد. گیاهان برگ شکل خام به رنگ سبز تیره، پروتئین گوشتی و تخم مرغ، ماست و پنیر از جمله منابع غنی گلوتامین به شمار می آیند. شیر بز حاوی بیشترین میزان گلوتامین است.

نتیجه گیری

11 ماده ی غذایی که باعث افزایش قد می شوند

افزایش ترشح هورمون رشد در سنین کودکی تا قبل از ۲۰ سالگی می تواند باعث افزایش قد بشود. اگر بتوانید مقادیر مناسبی از مواد غذایی گفته شده را میل کنید،حتما قدتان بلندتر خواهد شد. اگر با مصرف این مواد غذایی هم چنان قدتان بلندتر نشد، حداقل بدن سالم تری نسبت به قبل خواهید داشت. مصرف مواد غذایی که منجر به تولید ملاتونین می شوند برای داشتن خواب آرام ضروری اند. خواب فاکتور اصلی افزایش قد و سلامتی است. اگر دچار اضافه وزن هستید، کاهش وزن می تواند باعث افزایش ترشح هورمون رشد شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۲۴
کارشناس بهداشت مدارس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی